Vítáme Vás na stránce třídy Ptáčků

    • paní učitelky: Jaroslava Hanuschová, Ivana Kibusová

Třída Ptáčků se nachází v prvním patře pavilonu „A“. K dispozici máme rozsáhlou část zahrady , kterou co nejvíce využíváme k rekreačním činnostem dětí, plně vybavenou zahradními prvky. Jsou zde nainstalována pítka, která nám hlavně v letním období umožňují dodržovat pitný režim. Ve třídě máme bohatou nabídku hraček, výtvarného materiálu a cvičebních pomůcek.
Ve třídě je zapsáno 25 dětí ve věku čtyř do pěti let.

Výchovná činnost vychází ze školního vzdělávacího plánu s názvem „Od historie po současnost“, který byl rozpracován do třídního vzdělávacího plánu, se zřetelem na věkovou kategorii dětí ve třídě Ptáčků. Jde o otevřený dokument, tématické celky v jednotlivých blocích jsou aktuálně  a podrobně rozpracovány do týdenních ( popř. i více týdenních ) podtémat.

Název třídního vzdělávacího programu je

„S pohádkami krok za krokem, projdeme se celým rokem“.

Naším záměrem je zábavnou formou s využitím pohádek a pověstí vzbudit zájem o naší historii a rozvíjet předčtenářskou gramotnost – umět se vyjádřit, dohledat si obrázky v knihách, vyslechnout příběh a umět o něm pohovořit.

Děti získají vztah ke knize a potřebu naslouchat, která se u většiny z nich vytrácí. Zároveň se rozvíjí jejich myšlení, představivost a fantazie.

Seznamujeme děti s lidovými tradicemi, ale také s přírodou a s životem a děním v MŠ i mimo ni.

Zároveň se věnujeme ekologické výchově (třídění odpadu, šetření vodou, využíváme třídní záhonky na zahradě), výchově ke zdraví a prevenci sociálně patologických jevů („Filip na ostrově Šťastného života“)..

Co se děje u ptáčků?

Září

  • Paleček a jeho kamarádi

Tato pohádka pomohla dětem pochopit důležitost kamarádství. Procvičily si prstíky s říkankami a dělaly pokusy se šiškami. Postupně navazují vztahy s novými kamarády.

  • Mateřská škola je pro všechny

Prozkoumali jsme prostory školky, byli jsme se podívat i v kuchyni a prádelně. Děti se naučily třídní hymnu. Při hře Na listonoše si procvičily znalost značek, „přečetly si dopis“- popsaly obrázek svými slovy. Všichni se zapojili, nikdo nezůstal stranou.

  • Jak pavouček cestoval

Tento příběh zavedl děti do života pavouků. Utkaly velkou pavučinu a chytaly do ní mouchy, které si pak zkoušelypočítat. Učily se písničku Babí léto a básničku Pavouček mi utkal nitku.

  • Jak to bylo na svatého Václava – pohádka z knihy Chaloupka na vršku

Děti se seznámily s legendou o svatém Václavovi, zahrály si pohybovou hru Na blanické rytíře a zazpívaly si písničku Hopsa, koníčku.

Říjen

Měsíc pro nás opravdu  pohádkový – veršovaná pohádka Princeznička na bále, další pohádka O řepě, O jablíčkové posteli  pomáhaly  rozvíjet paměť, fantazii a především schopnosti dramatické a řečové.  A nejen to –  peklo se, vařilo, sušilo, ochutnávalo. Křížaly asi nic moc, ale bramborové lupínky měly úspěch veliký.
Vyrobily jsme si i svíčku, kterou jsme zapálily Zatoulané dušičce – náš další pohádkový příběh. Svíčka jen papírová, proto bylo vše „jako“,  ale k připomenutí  významu svátku Dušičky postačila.

Halloween jsme si užily skvěle, potěšila nás i velká účast rodičů na halloweenském tvoření.

Zpestřením byl  i vzdělávací pořad Kouzelná jabloň  z centra Cassiopea.

Listopad

O poslední vlaštovce

Víte, kteří ptáci odlétají do teplých krajin a proč? A jak se zvířátka připravují na zimu? Tak třeba ježek, ten se zahrabe do listí. Děti vybraly barvy podzimního listí a zapouštěly je do mokrého podkladu. Potom ježkovi domalovaly bodlinky vidličkou a ještě ho přikryly obtisknutými listy.

Na svatého Martina kouřívá se z komína

Děti si vyzkoušely grafomotorické cvičení na velkém formátu (kouř z komína). Proč vlastně slavíme svátek sv. Martina nám pomohly přiblížit děti ze třídy „Žabek“ se svým nacvičeným pásmem.

Vláďův drak

V pohádce se děti dozvěděly, že si mohou vyrobit svého vlastního draka a o tom, jak se nevyplácí podvádět. A tak si vlastní draky namalovaly a ještě si při tom procvičily geometrické tvary. Při písničce o drakovi se učily vyjadřovat melodii pomocí pohybu.

Filip na ostrově šťastného života

Zlostníci ukradli pravidla šťastného života a tak je děti musely jít hledat. V jeskyni našly truhlice s poklady „Života“ (každý, kdo se narodí má právo žít), „Ochrany“ (chráníme přírodu), „Svobody“ (svoboda nemůže být bez povinností a dodržování pravidel), „Pomoci“ (pomáháme slabším a nemocným) a„Moudrosti“ (je důležité učit se). Ve skupinách si nakreslily mapu ostrova. Nakonec vyhnaly všechny zlostníky a ještě si při tom procvičily počítání do čtyř.

Čertovské pohádky

Děti se učily rozlišovat dobro a zlo, postavily si peklo, procvičily si prstíky při lepení papírových řetězů, hrály pohybovou hru „Na čerta“a prolézaly strachovým pytlem. Společně se těšily na Mikuláše.

Prosinec

Krásný předvánoční čas plný tvoření , výroby vánočních dekorací a výzdob , čas nádherné  sněhové nadílky, tak jsme si to opravdu užily zimně a sportovně. Na hrátky ve sněhu na naší zahradě budeme asi dlouho vzpomínat.

Vánoční zvyky jsme si připomínaly příběhy z knihy Chaloupka na vršku ( Jak to bylo na Mikuláše , Jak to bylo na vánoce )příběhem O vánoční hvězdičce, věnovaly se přípravě na vánoční besídku pro rodiče , která se dětem povedla. Odměnou určitě byla i spousta dárků  pod stromečkem.

Vánoční nadílku bychom si příjemně neužily, kdyby nebylo hodných rodičů, hlavně tedy maminek a nedonesly nám cukroví.   Děkujeme.

 

Leden

Jak to bylo na Tři krále

Pohádka z knihy Chaloupka na vršku a vystoupení dětí ze třídy „Pejsků“ nám pomohly seznámit děti se svátkem Tří králů. Naučily jsme se „tříkrálovou koledu“, k tomu jsme si nakreslili nebo nalepili obrázky a vyrobili papírové koruny.

Zimo bílá, kdes tak dlouho byla

Tématem nás provázela stejnojmenná písnička. Děti si poslechly pohádku O sněhulákovi a malé holčičce a temperovými barvami si namalovaly sněhuláky. K tomu se naučily básničku a říkanku. Procvičily si pojmy velký, menší, nejmenší (například při skládání sněhuláků z vystříhaných tvarů) a vyhledávaly kulaté tvary ve třídě. Cvičili jsme s papírovými koulemi a při koulování se děti učily házet na 

O Kateřince a tlustém červeném svetru

Pohádka o kousavém červeném svetru a o tom že ve svetru ze špaget je pěkná zima, když vystydnou. Děti si procvičily paměť při balení imaginárního zavazadla, trhání papíru na malé kousky (kterými si polepily obrázek čepice) a pojmy „kulatý, hranatý a špičatý“. Také se učily rozhodnout se, které oblečení je vhodné pro jakou příležitost.

Jak se žije zvěři v lese

Při výukovém programu z centra Cassiopeia se děti seznámily se spoustou zajímavostí o volně žijících zvířatech. Potom se naučily písničku o veverce, poslechly si pohádku „Jak veverce došly oříšky, zahrály si pohybovou hru Na veverku apantomimicky znázorňovaly zvířátka. Při didaktické hře „Veverka hledá oříšky“ se učily třídit předměty a počítat do pěti.

 

Kterak Zachumlánek vymyslel lyžařský výtah

Pohádka z knihy ŠtuclinkaZachumláneknás zavedla do světa zimních sportů. Závodili jsme na papírových lyžích, hráli jsme si na lyžařský vlek, pantomimicky znázorňovali zimní sporty. Děti si procvičily grafomotoriku (vlnovky a spirály) nejdříve na velkých formátech a potom na pracovních listech. Byly upozorněny na možná nebezpečí při provozování těchto sportů.

 

Únor

Cestovaly jsme s Filipem do země zdraví, abychom se více dověděly o našem těle, o tom co tělo dokáže a co je pro něj správné a zdravé. Hrály různé smyslové hry a tak už jistě všechny děti ví, že „Máme smyslů pět , známe je všechny nazpaměť, ….“ tak jak je to v básničce, která nás provázela celým tématem.

Únor ve znamení masopustu a karnevalu –  význam a tradice tohoto období přiblížily témata Jak to bylo o Masopustu, pracovaly jsme opět s knihou Chaloupka na vršku. Karneval to je bál, hleď abys ho nezmeškal – masky, hudba , soutěže , hostina, …nezmeškaly jsme a byl to bezva „ Balónkový rej“.

Hodiny se porouchaly  – rytmizace, vyjádření rytmu pohybem a též se orientovat v časových údajích, to bylo cílem dalšího  tématu. Zcela jistě si všichni pamatují, že ráno vstávají a večer jdou spát a pak je noc a že tomu není naopak, jak si to někteří  doposud myslely a motaly.

Pohádkou O Sněhurce a sedmi trpaslících se pozvolna přesouváme do dalšího měsíce, které bude ve znamení knih, pohádek a především Velikonoc. A tak už nyní tvoříme, lepíme, vyrábíme a připravujeme na jarmark.

 

Březen

Od pohádek ke knížkám

Pohádka o skřítkovi Knihomůlkovi nás přenesla do světa knih. Děti se seznámily s druhy knih a jak se s nimi zachází, naučily se písničku, vyrobily si záložku do knížky a hrály hru „Na písmenkové domečky (učily se poznávat hlásku na začátku slova).

Jak pomohli slepici

Tato pohádka děti namotivovala na velikonoční přípravy. Kresba slepičky se jim velmi povedla, vyzkoušely si při ní práci se suchým pastelem. Při hře „Jak si zvířátka povídají se učily rytmizovat. Cvičili jsme se žlutými bambulkami-„kuřátky“, zahráli jsme si hru na „Kvočnu a kuřátka“ (bambulky-„kuřátka“ jsme kutáleli na cíl-„kvočnu“). Společně s ostatními třídami jsme vynesli „Moranu“. Děti se dozvěděly něco o velikonočních zvycích, naučily se velikonoční koledu, malovaly kraslice. Společně jsme tvořili výrobky na velikonoční jarmark. Navštívili jsme velikonoční výstavu v Jihočeském muzeu. Zde si děti mohly vyzkoušet, jak si hrávaly děti za časů našich prababiček, například cvrnkání kuliček a kutálení vajec po násadách hrábí.

 


Další fotografie třídy naleznete na odkaze:  kiba.rajce.idnes.cz

Aktuality

22. 03. 2024
Vážení rodiče, díky Vám můžeme přispět nádhernou částkou 20 249,- na potřebné výdaje na prázdninový pobyt pro děti se svalovou atrofií,…

05. 10. 2023
KULTURNÍ AKCE 2023/24 Září: 20.9. – „Vrbová víla“ – Divadlo Okýnko Říjen:  2.10. – „Černobílá pohádka – Divadlo Kos Listopad: …

04. 10. 2023

Kontakty

Paní učitelky : Ivana Kibusová, Jarka Hanuschová
Paní provozní :  Ivana Mikešová

telefon na třídu: 386 102 513

třídní email: ptacci@ms-zeyerova.cz