Vítáme Vás na stránce třídy Ptáčků
-
- paní učitelky: Jaroslava Hanuschová, Ivana Kibusová
Třída Ptáčků se nachází v prvním patře pavilonu „A“. K dispozici máme rozsáhlou část zahrady , kterou co nejvíce využíváme k rekreačním činnostem dětí, plně vybavenou zahradními prvky. Jsou zde nainstalována pítka, která nám hlavně v letním období umožňují dodržovat pitný režim. Ve třídě máme bohatou nabídku hraček, výtvarného materiálu a cvičebních pomůcek.
Ve třídě je zapsáno 25 dětí ve věku čtyř do pěti let.
Výchovná činnost vychází ze školního vzdělávacího plánu s názvem „Od historie po současnost“, který byl rozpracován do třídního vzdělávacího plánu, se zřetelem na věkovou kategorii dětí ve třídě Ptáčků. Jde o otevřený dokument, tématické celky v jednotlivých blocích jsou aktuálně a podrobně rozpracovány do týdenních ( popř. i více týdenních ) podtémat.
Název třídního vzdělávacího programu je
„S pohádkami krok za krokem, projdeme se celým rokem“.
Naším záměrem je zábavnou formou s využitím pohádek a pověstí vzbudit zájem o naší historii a rozvíjet předčtenářskou gramotnost – umět se vyjádřit, dohledat si obrázky v knihách, vyslechnout příběh a umět o něm pohovořit.
Děti získají vztah ke knize a potřebu naslouchat, která se u většiny z nich vytrácí. Zároveň se rozvíjí jejich myšlení, představivost a fantazie.
Seznamujeme děti s lidovými tradicemi, ale také s přírodou a s životem a děním v MŠ i mimo ni.
Zároveň se věnujeme ekologické výchově (třídění odpadu, šetření vodou, využíváme třídní záhonky na zahradě), výchově ke zdraví a prevenci sociálně patologických jevů („Filip na ostrově Šťastného života“)..
Co se děje u ptáčků?
Září
- Paleček a jeho kamarádi
Tato pohádka pomohla dětem pochopit důležitost kamarádství. Procvičily si prstíky s říkankami a dělaly pokusy se šiškami. Postupně navazují vztahy s novými kamarády.
- Mateřská škola je pro všechny
Prozkoumali jsme prostory školky, byli jsme se podívat i v kuchyni a prádelně. Děti se naučily třídní hymnu. Při hře Na listonoše si procvičily znalost značek, „přečetly si dopis“- popsaly obrázek svými slovy. Všichni se zapojili, nikdo nezůstal stranou.
- Jak pavouček cestoval
Tento příběh zavedl děti do života pavouků. Utkaly velkou pavučinu a chytaly do ní mouchy, které si pak zkoušelypočítat. Učily se písničku Babí léto a básničku Pavouček mi utkal nitku.
- Jak to bylo na svatého Václava – pohádka z knihy Chaloupka na vršku
Děti se seznámily s legendou o svatém Václavovi, zahrály si pohybovou hru Na blanické rytíře a zazpívaly si písničku Hopsa, koníčku.
Říjen
Měsíc pro nás opravdu pohádkový – veršovaná pohádka Princeznička na bále, další pohádka O řepě, O jablíčkové posteli pomáhaly rozvíjet paměť, fantazii a především schopnosti dramatické a řečové. A nejen to – peklo se, vařilo, sušilo, ochutnávalo. Křížaly asi nic moc, ale bramborové lupínky měly úspěch veliký.
Vyrobily jsme si i svíčku, kterou jsme zapálily Zatoulané dušičce – náš další pohádkový příběh. Svíčka jen papírová, proto bylo vše „jako“, ale k připomenutí významu svátku Dušičky postačila.
Halloween jsme si užily skvěle, potěšila nás i velká účast rodičů na halloweenském tvoření.
Zpestřením byl i vzdělávací pořad Kouzelná jabloň z centra Cassiopea.
Listopad
O poslední vlaštovce
Víte, kteří ptáci odlétají do teplých krajin a proč? A jak se zvířátka připravují na zimu? Tak třeba ježek, ten se zahrabe do listí. Děti vybraly barvy podzimního listí a zapouštěly je do mokrého podkladu. Potom ježkovi domalovaly bodlinky vidličkou a ještě ho přikryly obtisknutými listy.
Na svatého Martina kouřívá se z komína
Děti si vyzkoušely grafomotorické cvičení na velkém formátu (kouř z komína). Proč vlastně slavíme svátek sv. Martina nám pomohly přiblížit děti ze třídy „Žabek“ se svým nacvičeným pásmem.
Vláďův drak
V pohádce se děti dozvěděly, že si mohou vyrobit svého vlastního draka a o tom, jak se nevyplácí podvádět. A tak si vlastní draky namalovaly a ještě si při tom procvičily geometrické tvary. Při písničce o drakovi se učily vyjadřovat melodii pomocí pohybu.
Filip na ostrově šťastného života
Zlostníci ukradli pravidla šťastného života a tak je děti musely jít hledat. V jeskyni našly truhlice s poklady „Života“ (každý, kdo se narodí má právo žít), „Ochrany“ (chráníme přírodu), „Svobody“ (svoboda nemůže být bez povinností a dodržování pravidel), „Pomoci“ (pomáháme slabším a nemocným) a„Moudrosti“ (je důležité učit se). Ve skupinách si nakreslily mapu ostrova. Nakonec vyhnaly všechny zlostníky a ještě si při tom procvičily počítání do čtyř.
Čertovské pohádky
Děti se učily rozlišovat dobro a zlo, postavily si peklo, procvičily si prstíky při lepení papírových řetězů, hrály pohybovou hru „Na čerta“a prolézaly strachovým pytlem. Společně se těšily na Mikuláše.
Prosinec
Krásný předvánoční čas plný tvoření , výroby vánočních dekorací a výzdob , čas nádherné sněhové nadílky, tak jsme si to opravdu užily zimně a sportovně. Na hrátky ve sněhu na naší zahradě budeme asi dlouho vzpomínat.
Vánoční zvyky jsme si připomínaly příběhy z knihy Chaloupka na vršku ( Jak to bylo na Mikuláše , Jak to bylo na vánoce )příběhem O vánoční hvězdičce, věnovaly se přípravě na vánoční besídku pro rodiče , která se dětem povedla. Odměnou určitě byla i spousta dárků pod stromečkem.
Vánoční nadílku bychom si příjemně neužily, kdyby nebylo hodných rodičů, hlavně tedy maminek a nedonesly nám cukroví. Děkujeme.
Leden
Jak to bylo na Tři krále
Pohádka z knihy Chaloupka na vršku a vystoupení dětí ze třídy „Pejsků“ nám pomohly seznámit děti se svátkem Tří králů. Naučily jsme se „tříkrálovou koledu“, k tomu jsme si nakreslili nebo nalepili obrázky a vyrobili papírové koruny.
Zimo bílá, kdes tak dlouho byla
Tématem nás provázela stejnojmenná písnička. Děti si poslechly pohádku „O sněhulákovi a malé holčičce“ a temperovými barvami si namalovaly sněhuláky. K tomu se naučily básničku a říkanku. Procvičily si pojmy „velký, menší, nejmenší“ (například při skládání sněhuláků z vystříhaných tvarů) a vyhledávaly kulaté tvary ve třídě. Cvičili jsme s papírovými koulemi a při koulování se děti učily házet na
O Kateřince a tlustém červeném svetru
Pohádka o kousavém červeném svetru a o tom že ve svetru ze špaget je pěkná zima, když vystydnou. Děti si procvičily paměť při balení imaginárního zavazadla, trhání papíru na malé kousky (kterými si polepily obrázek čepice) a pojmy „kulatý, hranatý a špičatý“. Také se učily rozhodnout se, které oblečení je vhodné pro jakou příležitost.
Jak se žije zvěři v lese
Při výukovém programu z centra Cassiopeia se děti seznámily se spoustou zajímavostí o volně žijících zvířatech. Potom se naučily písničku o veverce, poslechly si pohádku „Jak veverce došly oříšky“, zahrály si pohybovou hru „Na veverku“ apantomimicky znázorňovaly zvířátka. Při didaktické hře „Veverka hledá oříšky“ se učily třídit předměty a počítat do pěti.
Kterak Zachumlánek vymyslel lyžařský výtah
Pohádka z knihy „Štuclinka a Zachumlánek“ nás zavedla do světa zimních sportů. Závodili jsme na papírových lyžích, hráli jsme si na lyžařský vlek, pantomimicky znázorňovali zimní sporty. Děti si procvičily grafomotoriku (vlnovky a spirály) nejdříve na velkých formátech a potom na pracovních listech. Byly upozorněny na možná nebezpečí při provozování těchto sportů.
Únor
Cestovaly jsme s Filipem do země zdraví, abychom se více dověděly o našem těle, o tom co tělo dokáže a co je pro něj správné a zdravé. Hrály různé smyslové hry a tak už jistě všechny děti ví, že „Máme smyslů pět , známe je všechny nazpaměť, ….“ tak jak je to v básničce, která nás provázela celým tématem.
Únor ve znamení masopustu a karnevalu – význam a tradice tohoto období přiblížily témata Jak to bylo o Masopustu, pracovaly jsme opět s knihou Chaloupka na vršku. Karneval to je bál, hleď abys ho nezmeškal – masky, hudba , soutěže , hostina, …nezmeškaly jsme a byl to bezva „ Balónkový rej“.
Hodiny se porouchaly – rytmizace, vyjádření rytmu pohybem a též se orientovat v časových údajích, to bylo cílem dalšího tématu. Zcela jistě si všichni pamatují, že ráno vstávají a večer jdou spát a pak je noc a že tomu není naopak, jak si to někteří doposud myslely a motaly.
Pohádkou O Sněhurce a sedmi trpaslících se pozvolna přesouváme do dalšího měsíce, které bude ve znamení knih, pohádek a především Velikonoc. A tak už nyní tvoříme, lepíme, vyrábíme a připravujeme na jarmark.
Další fotografie třídy naleznete na odkaze: kiba.rajce.idnes.cz